Reputatie RET door Hoekse Lijn niet aangetast

30-06-2019 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN/REGIO – Een overschrijding met een jaar of twee van het ombouwen van het treinspoor naar de Hoekse Lijn heeft de reputatie van de RET niet aangetast onder collega's in de branche.  

De RET is in de reputatieranglijst MT500 van de UvA (Universiteit van Amsterdam) en managementblad MT in een jaar tijd gestegen van plek 205 naar plek 17. De MT500 is een onderzoek naar de reputatie van Nederlands grootste bedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd onder leiding van professor Henk Volberda van de Universiteit van Amsterdam en in samenwerking met managementblad MT. Dit is het negentiende jaar op rij dat het onderzoek plaatsvond.

Voor de MT500 beoordelen managers en directeuren van organisaties elkaars bedrijven, binnen de eigen branche - de zogenaamde peer-to-peer review. Het idee daarachter is dat je beter kunt oordelen over een bedrijf in dezelfde branche dan over een organisatie die verder van je af staat. Ze geven een top drie meest bewonderde bedrijven en oordelen onder andere op klantgerichtheid, de kwaliteit van de uitvoering (‘operational excellence’) en goed werkgeverschap.  

MT noemt het behalen van een toppositie ‘een kroon op het werk van uw organisatie’. “Een goede reputatie kun je immers niet kopen en bereik je enkel door over een lange periode moeilijke zaken heel goed uit te voeren”, aldus MT-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling. En daar schort het bij de RET nou juist aan; in het hele Hoekse Lijn dossier tot nu toe heeft het bedrijf zichzelf regelmatig gediskwalificeerd. De praktische coördinatie van het werk en de betrokken partijen, de falende software en het aantrekken van leverancier Bombardier, met een reputatie die de laatste jaren niet goed was. En dan nog het slechte en dikwijls veel te late communiceren over een en ander. Reizigers in de regio hebben momenteel niet zo'n boodschap aan de reputatie van de RET onder collega's in de branche.

Dit jaar staat ASML op 1, Tata Steel op 2 en Shell op 3.  Dat Tata Steel op 2 staat is overigens ook opmerkelijk; het bedrijf ligt al langer nogal onder vuur vanwege de neerslag van fijnstof en grafiet in de directe omgeving, als gevolg van het productieproces. Een rechterlijke uitspraak over de aanpak hiervan lijkt Tata bovendien naast zich neer te hebben gelegd. 

De conclusie van dit verhaal? Je kunt het blijkbaar goed doen bij je collega's en tegelijkertijd slecht bij degenen die je bedient met je diensten of producten. 

Gerelateerd