Vlaardinger bouwt racewagen op waterstof

02-07-2019 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN Een groep studenten van de Technische Universiteit Delft zal dinsdagavond 9 juli op het toekomstige Formule 1 circuit van Zandvoort hun zelfgebouwde waterstofraceauto, de Forze VIII, testen. In deze laatste en cruciale test zal blijken of de rondetijden die de Forze VIII rijdt op Zandvoort genoeg zijn om de overwinning te bezorgen tijdens de Dutch Supercar Challenge. De studenten hebben als doel gesteld om de eerste waterstofraceauto in de autosportwereld te zijn die benzineraceauto’s verslaat gedurende een wedstrijd. De uit Vlaardingen afkomstige Martijn Eppenga maakt deel uit van het pioniersteam.

Een wereldwijde primeur
,,Twee jaar geleden waren wij het eerste team ter wereld dat meedeed aan een officiële race met een waterstofvoertuig. Sterker nog, de door ons ontwikkelde wagen was de eerste fullsize waterstof-elektrische racewagen die ooit het daglicht zag'', aldus Team Manager Zhi Wei Cai. ,,Die eerste keer was vooral een proof of concept, met de verbeteringen die we in het daaropvolgende jaar hebben doorgevoerd lukte het de race ook daadwerkelijk uit te rijden. Dit jaar gaan we voor resultaat. Nu moeten we laten zien wat we waard zijn en de auto’s met traditionele verbrandingsmotoren achter ons laten.' 

De wagen zal dit jaar viermaal in actie komen. Tweemaal tijdens de Dutch Supercar Challenge in Zandvoort op 13 en 14 juli en tweemaal tijdens de Gamma Racing Days op het TT Assen Circuit, op 17 en 18 augustus.

Stadgenoot werkt mee
Stadgenoot Martijn Eppenga maakt deel uit van de Simulations & Control afdeling van het team. Hij is ervoor verantwoorlijk dat alle subsytemen in de auto in harmonie met elkaar werken en de juiste prestaties leveren op het juiste moment. Daarnaast werkt Eppenga aan een simulatie van de auto waarin dit besturingssysteem kan worden getest zonder de auto daar iedere keer bij nodig te hebben. Genoeg te doen dus voor de Vlaardinger!

Racen zonder vervuiling
De missie van studententeam Forze is om een waterstof-elektrische racewagen te bouwen die het op kan nemen tegen benzinewagens. Hiermee willen de studenten laten zien dat waterstoftechnologie al ver ontwikkeld is en een belangrijke rol kan spelen in de overgang naar schonere energiebronnen en in het schoner maken van transport. Cai: ,,Wij geloven dat waterstoftechnologie een onmisbare schakel is in het vervangen van verbrandingsmotoren, door de mogelijkheid die het biedt om enorme hoeveelheden (duurzame) energie op te slaan en binnen een paar minuten bij te kunnen tanken. Als pioniers in waterstofrace-technologie nemen we het op tegen high-tech benzinewagens, waarmee we laten zien dat het gebruik van deze technologie betrouwbaar en haalbaar is, maar vooral ook ontzettend snel kan zijn.''

Water uit de uitlaat
De door de studenten gebouwde wagen stoot uitsluitend puur water uit, maar doet wat prestaties betreft niet onder voor de Porsches en BMW’s waar ze het tegen opnemen in de Dutch Supercar Challenge. De Forze VIII accelereert naar 100 km/h binnen vier seconden en bereikt snelheden van boven de 210 km/uur.

Het grootste verschil tussen de Forze VIII en andere sportwagens zit echter niet in de prestaties, maar in hoe die prestaties tot stand komen. In de zogenaamde brandstofcel wordt waterstof uit een tank gecombineerd met zuurstof uit de buitenlucht. Deze reactie heeft twee restproducten: elektriciteit en puur water. De elektriciteit gaat naar de twee elektromotoren die de achterwielen aandrijven en het water wordt verneveld in de buitenlucht.

Formule 1 kleur
De Forze VIII heeft het bodywork van een duurracer zoals je die normaal op Le Mans ziet rijden en een felroze kleurtje. Het kleurtje heeft het team te danken aan hoofdsponsor BWT, tevens sponsor van een gelijkgekleurd Formule 1 team. Of de roze racewagen even snel is als de zusterwagen in de koningsklasse van autosport zal tijdens de test blijken, schoner is ze in ieder geval.