Vrees voor extra ‘vliegoverlast’ Vlaardingen

23-10-2017 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN – De berekende extra geluidsoverlast voor omwonenden van vliegveld Lelystad klopt niet; hoeveel en hoe het vliegveld nu kan en mag groeien staat nu even op losse schroeven. Verantwoordelijk staatssecretaris Dijksma laat de berekeningen overdoen, niet alleen voor Lelystad maar ook voor vliegveld Maastricht en Schiphol.

Voor Rotterdam The Hague Airport moet binnenkort ook nog besloten worden of en hoeveel hier uitgebreid mag worden. GroenLinks Vlaardingen vraagt zich af of de berekeningen van de extra overlast voor omwonenden van dit vliegveld wel kloppen; er zijn mogelijk dezelfde rekenmodellen gebruikt als bij ‘de andere’ vliegvelden. Daarbij komt dat vliegtuigen regelmatig lager en langer over dichtbevolkt gebied vliegen om het vliegverkeer van en naar Schiphol te ontwijken. Bij uitbreiding van Schiphol, deels via uitbreiding vanLelystad, heeft dit ook effecten voor Rotterdam.

GroenLinks pleit er inmiddels voor bij het college om ook de Milieueffectrapportage (MER) voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA) opnieuw tegen het licht te houden alvorens er een nieuw luchthavenbesluit wordt genomen voor dit vliegveld. Als uit berekeningen op basis van correcte rekenmodellen en gegevens zou blijken dat de geluidsoverlast van het luchthavenkeer van en naar RTHA nu en in de toekomst groter is dan thans wordt aangenomen, pleit GroenLinks voor een verkleining van de geluidsruimte van vliegveld Rotterdam.

Gerelateerd
Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »






Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date