‘Het verschil maken in het leven van een leerling’

03-02-2020 Onderwijs Redactie

VLAARDINGEN – Het was een korte Kerstvakantie voor hem maar ‘even afstand nemen is wel zo verstandig’, aldus Willem Punt. Willem Punt is kort geleden begonnen als directeur-bestuurder van de Sint Jozefmavo en is daarmee de naar Rotterdam vertrokken April van Loenen opgevolgd. Punt’s carrière in het onderwijs is een lange, maar vooral door de opleidingen die hij zelf gevolgd heeft. Op zijn cv prijken een studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en de opleiding Civiele Techniek aan de HTS in Dordrecht.

Een aantal jaren geleden startte hij zijn andere rol in het onderwijs, als zij-instromer. Direct als directeur in combinatie met lesgeven in het vak Businessverkenning maar daarna zich meer en meer bezig houdend met de ontwikkeling van het onderwijs op de Calvijn Business school in Rotterdam. ,,In die jaren dat ik in Rotterdam werkte is er veel verandering geweest en de Calvijnschool veranderde van een school met vooral een Economieprofiel naar een meer reguliere middelbare school. Ik was er veel operationeel bezig, en merkte in alles dat mijn kracht vooral in het bestuurlijke lag. Daarbij had ik ook een voorliefde voor complexe zaken, dat vormde een uitdaging’’. En dat betekent dat de Jozefmavo nu ook onder zijn handen allerlei veranderingen tegemoet mag zien? ,,De Jozefmavo is een mooie volgende stap in het onderwijs voor mij, maar ik borduur graag voort op de ‘steady’ koers die is ingezet onder mijn voorganger April van Loenen’’, vervolgt Punt. ,,Een prachtige school, die nu alweer 98 jaar bestaat en waarmee we straks de 100 jaar gaan halen. Ik ben blij hier te mogen werken en het is echt een school om trots op te zijn. Dat proef je ook wanneer je hier bent en de medewerkers en leerlingen ontmoet en spreekt. Uniek ook in een aantal opzichten, want we leiden hier op voor het examen in 7 vakken en niet 6 zoals regulier, en leerlingen vervolgen hun schoolcarrière na ‘de Jozef’ doorgaans naar de Havo of het MBO onderwijs. Ik heb al ontdekt dat er heel wat bekende Vlaardingers, en vaak al inmiddels Bekende Nederlanders, op de Jozefmavo hun carrière begonnen zijn. Prachtig toch?’’

De ingeslagen koers volgen maar blijft alles dan zoals het is bij de Jozefmavo? Willem Punt: ,,We zijn wel degelijk bezig met een aantal veranderingen, die nu al door de leerlingen en leerkrachten als positief ervaren worden. Zo differentiëren we nog meer naar verschillende niveaus bij verschillende vakken. Leerlingen die al wat verder en beter zijn in bepaalde vakken kunnen zo makkelijker met andere taken bezig gaan, en docenten hebben dan meer tijd en aandacht voor anderen. Daarnaast gaan we werken met dubbele lesuren en ook daarbij is er dan meer tijd en aandacht voor de lesstof én de leerlingen. En een maximum aantal van 4 of 5 vakken per dag. Dat schept veel meer rust (en minder zware schooltassen). Zelf heb ik de ambitie om met de school nog meer de verbinding te gaan zoeken met bedrijven, ook om leerlingen te interesseren voor techniek. Het belangrijkste blijft voor mij om te horen dat leerlingen die afzwaaien een toptijd hebben gehad. Opvallend en erg leuk is dat er leerlingen van vroeger nu weer terug zijn, in de Ouderraad. Als Jozefmavo een verschil maken in het leven van een leerling, en liefst zoveel mogelijk. Daar doen we het voor met z’n allen’’, besluit Willem Punt.



Gerelateerd