Hulploket moet ook in Vlaardingen

04-11-2019 Politiek Redactie

VLAARDINGEN - De gemeente Vlaardingen moet zo snel mogelijk een hulploket inrichten waar Vlaardingers voor al hun vragen terecht kunnen, dat vindt raadslid Tim Thiel (Fractie Boers). Hiermee moet de gemeente het advies volgen van de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen die afgelopen week aangaf dat ,,Wie in de problemen zit, voor alle soorten hulp terecht moet kunnen bij de gemeente.''

,,Een burger moet zijn gemeentehuis binnen kunnen lopen en zeggen: 'Dit is mijn probleem, help me.'' Dan kan de gemeente iemand doorverwijzen naar de juiste instantie", zegt de Ombudsman in Trouw en het NOS Radio 1 Journaal. ,,Ook een burger met een kapotte koelkast of per ongeluk vernietigde bankafschriften heeft recht op hulp. Daarbij geeft het de gemeente ook direct een goed inzicht in wat er bij inwoners speelt.''

Stop ‘kastje naar de muur’
De gemeente Vlaardingen heeft nu geen hulploket zoals de Nationale Ombudsman dit graag ziet. Wat de Fractie Boers betreft komt er daarom heel snel een hulploket voor al uw vragen in Vlaardingen.

,,Als er iets voor burgers vervelend is, dan is het wel een wispelturige overheid die ook nog eens slecht communiceert en niet luistert. Er is een grote groep Vlaardingers die simpelweg verdwaalt in alle regels en afhaakt. Die als ze ergens wel melding van maken onterecht van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dat moet nu maar eens afgelopen zijn. niet iedereen is zelfredzaam, zeker niet iedereen is digitaal vaardig en de gemeente moet Vlaardingers daarbij dus gaan helpen, ook bij zaken anders dan gemeentelijke kwesties'', aldus Thiel.

Ook in Vlaardingen is het voor mensen onduidelijk waar ze terecht kunnen met klachten of problemen. Een meldpunt woonoverlast is er nooit gekomen – het college vond dit niet nodig – maar waar kan een Vlaardinger nu zijn problemen kwijt? Wie is verantwoordelijk? De gemeente wijst nu vaak naar de wooncorporatie, Irado. Of een voorbeeld inzake Stroomopwaarts, waar het aan het werk hebben van mensen met een beperking is uitbesteed aan het participatiebedrijf. Bij klachten kun je als Vlaardingen niet doorverwijzen naar Stroomopwaarts onder het mom van ‘Wij gaan niet over deze werknemers’. Fout, zegt dan de Ombudsman. “Het zijn jouw burgers. En als die vastlopen is dat jouw verantwoordelijkheid.” Thiel: “Vlaardingen moet meer dienstbaar zijn aan de bewoners, echt in contact treden, echt luisteren en echt meedenken. Kortom de Vlaardinger centraal stellen zodat de bewoners zich gaan herkennen in het beleid van de stad.”

Op de agenda
Fractie Boers zal het hulploket in het vragenhalfuurtje agenderen tijdens de gemeenteraad van 6 en 7 november. Mocht de wethouder geen hulploket toezeggen zal de Fractie Boers komen met een motie.

Gerelateerd