Scoren voor een schone club: de 'clean-up'

30-12-2016 Sport Advertorial

VLAARDINGEN/SCHIEDAM - Een 'clean-up' in plaats van een warming-up. En als je dat goed doet, dan warmt dat de spieren ook lekker op. De spellen van de campagne 'Schoon Loont' zijn functioneel en leerzaam tegelijk.

Tijdens de clean-up halen de jonge sporters blikjes, plastic en ander zwerfafval van het sportveld. Zo snel mogelijk. Scoren voor een schone club, heet dat dezer dagen in Vlaardingen en Schiedam.

De clean-up is een van de drie spellen in de campagne, onderdeel van Schoon Loont. Ontwikkeld door Nederland Schoon en Natuur & Milieu heeft het tot doel de sportende kinderen en jongeren bewust te maken van de belasting die zwerfafval is voor het milieu, en hen ook buitenshuis aan te zetten tot een gedragsverandering.

In Schoon Loont zijn er voor de sportclubs in de regio boxen beschikbaar met drie spellen. Behalve de clean-up zijn dat het Opruimtoernooi en 'Zwerfafval scoren'. In het Opruimtoernooi maken sporters het eigen terrein bij wijze van wedstrijd schoon. Bij Zwerfafval scoren worden vooral de gebieden om het eigen sportterrein opgeruimd. Door dit in teams te doen en het verzamelde afval een waarde te geven naar gelang de afbraaktijd in het milieu, kan het effect van de actie in punten worden uitgedrukt. Uiteraard wint het team met de meeste punten, in dit geval een Dopper (een fles met drinkbeker, gemaakt van gerecycled plastic). In de boxen zijn de benodigde spelmaterialen te vinden: scorekaarten, de Doppers en medailles bijvoorbeeld.

JO13-2 (D2) van de Schiedamse vereniging Kethel Spaland was het eerste team dat bij wijze van proef de clean-up deed. Wie wil weten wie van het team dat het beste deden, moet even het bijgaande filmpje bekijken.

Wie meer wil weten over de campagne Schoon Loont, die al ruim een half jaar loopt onder sportclubs en scholen in de regio, moet zeker de Facebook-pagina Schoon Loont bekijken – en liefst liken!

Wie interesse heeft om zelf ook mee te doen met Schoon Loont en de clean-up en de andere spellen wil gebruiken: neem even contact op met campagnepromotor Petra Wegman via communicatie@irado.nl.

 

Gerelateerd
Reacties